Thursday, July 31, 2008

Teknologi Membawa Malaysia ke Arah Demokratik?

Media massa memainkan peranan yang penting dalam menyediakan ruang kepada kita untuk mendapat informasi, mengeluarkan pendapat, menukar pandangan, di samping memberi maklum balas kepada golongan yang memerintah.
Namun, di Malaysia, media pula telah digunakan utuk mempromosikan pembangunan, keharmonian, dan keselamatan negara. Hal ini demikian kerana media diletakkan di bawah kuasa golongan yang memerintah. Maka, media mengalami kesukaran untuk menjalankan fungsinya sebagai forth estet dengan check and balance yang berkesan. Oleh demikian, media tidak mampu untuk mengemukakan minat umum dan memaklumkan awam tentang keputusan yang membawa kesan kepada masyarakat. Kebebasan media di Malaysia telah disekat kerana perundangan, pemilikan media, serta self-sensorship oleh editor dan wartawan sendiri.
Selepas kegawatan ekonomi pada tahun 90-an, media di Malaysia telah mengalami perkembangan yang pesat. Perkembangan teknologi telah membuka peluang kepada rakyat untuk melibatkan diri dalam proses demokrasi negara. Pelaporan kes Anwar Ibrahim pada tahun 1999 oleh media telah mengecewakan ramai rakyat Malaysia dan hal ini telah menyedarkan mereka tentang hak untuk mengetahui apa yang sedang berlaku.
Ramai pengkritik Malaysia berhenti untuk membaca suratkhabar dan mencari alternatif untuk mendapat maklumat. Dengan teknologi yang semakin canggih, internet telah muncul sebagai sesuatu ruang untuk mengeluarkan dan menukarkan pendapat. Kemunculan internet telah menukar cara media baru berfungsi. Teknologi yang semakin canggih telah membuka laman baru dalam Malaysia. Kewujudan teknologi komunikasi maklumat telah membuka peluang kepada suara-suara pembantahan dalam masyarakat untuk mengemukakan sudut pandangan alternatif. Di Malaysia, idea-idea alternatif mengenai hubungan kaum, pembinaan negara, Islam dan demokrasi banyak didapati di laman-laman web dan portal berita internet. Fakta, malah juga dipersembahkan di dunia siber untuk menyokong sudut-sudut pandangan yang bertandingan antara satu sama lain. Era politik demokrasi dan kebebasan bersuara pada dunia siber hari ini telah menjadi medan kepada rakyat untuk menengahkan pandangan mengenai sesuatu isu bagi mempengaruhi orang lain yang seringkali dipaparkan secara selektif untuk menyokong satu sudut pandangan.
Akan tetapi kita masih terlalu awal untuk menyimpulkan bahawa kewujudan teknologi memulakan era demokrasi digital. Kita hanya dapat perkatakan perkembangan ini hanya meluaskan pandangan pemikiran rakyat atau rakyat mempunyai maklumat alternatif yang disediakan oleh golongan tertentu.
(Oleh : Siew Kah Mun & Pong Kok Shiong)

No comments: