Wednesday, August 6, 2008

Revolusi Perindustrian

Sebelum berlakunya revolusi perindustrian, masyarakat Eropah mengamalkan sistem feudal dimana raja berkuasa mutlak. Raja akan memberi tanah kepada golongan Vassal dan aristokrat. Sebagai balasannya, golongan Vassal dan aristokrat ini akan memberikan raja atau pemerintah sumber tentera. Golongan Vassal dan aristokrat ini menjadikan golongan yang tidak mampu membayar sewa tanah kepada raja sebagai tentera. Hubungan antara raja, Vassal, aristokrat dan golongan bawahan ini sebagai saling bergantungan menjadikan raja yang berpengaruh akan sentiasa di atas manakala golongan bawahan akan selalu ditindas. Golongan bawahan ini akan sentiasa di tindas kerana pengaruh mereka yang kecil hierarki masyarakat.
Ekoran kuasa pemerintahan raja yang kuat, media massa pada masa itu khususnya akhbar telah di kawal dan dipengaruhi oleh golongan pemerintah terutamanya raja atau golongan pemerintah. Media massa telah digunakan untuk menyebarkan propaganda. Contohnya, pemerintah seperti Stallin dan Mussolini telah menggunakan media massa sebagai medan propaganda semasa Perang Dunia Pertama (1914- 1918), Hitler dan Churchill dalam Perang Dunia Kedua (1939-1945) dan Perang Dingin (1947-1989). Oleh itu, wujud pengaruh yang kuat oleh pemerintah ke atas media yang telah menyebabkan tidak berlaku perkembangan pada zaman kegelapan atau Zaman Renaissane. Media massa pada masa tersebut tidak berperanan sebagai medan demokrasi sebaliknya hanya sebagai alternatif kepada mereka yang berpengaruh. Pemilikan media massa adalah di kawal oleh pemerintah menyebabkan fungsinya terbatas.
Pada abad ke-19, telah berlaku Revolusi Perindustrian yang mana sistem feudal tidak lagi digunakan sebaliknya telah digantikan dengan sistem kapitalis ataupun pasaran bebas. Bermula dari sinilah penggunaan media massa telah berkembang. Media massa tidak lagi digunakan untuk menyebarkan propaganda sebaliknya melalui sistem kapitalis ini telah mendorong media massa terutamanya akhbar untuk berebut- rebut mengaut keuntungan dengan menyediakan perkhidmatan periklanan sebagai sumber utama. Akhbar juga turut menarik audiens melalui perbincangan yang remeh yang berbentuk hiburan seperti seks, keganasan dan tahyul sehingga membimbangkan golongan akademik yang menganggap genre seperti itu boleh mempengaruhi pemikiran golongan massa. Pemilikan tidak lagi di pengaruhi oleh golongan atasan sebaliknya bebas kepada sesiapa sahaja yang mampu. Hal ini menyebabkan pengaruh golongan atasan terutamanya pemerintah beralih arah kepada golongan baru yang dikenali sebagai bourgeois. Melalui kebebasan pemilikan dan tiada kawalan oleh mana- mana pihak, telah membawa kepada proses demokrasi. Buktinya, dengan wujudnya akhbar versi baru ini telah membawa kepada perbincangan atau forum bagi membincangkan sesuatu isu. Pada tahap ini juga akhbar bukan sahaja di baca oleh golongan aristokrat tetapi turut di baca oleh kelas pekerja.
Selain perkembangan teknologi komunikasi massa, revolusi perindustrian juga membawa kepada perkembangan sektor perkilangan. Masyarakat massa tidak lagi bergantung kepada golongan atasan sebaliknya sudah mampu untuk bebas dari kepompong pergantungan. Melalui sistem kapitalis juga, semua masyarakat berhak untuk menentukan kehidupan mereka dengan kata lain mereka yang susah sudah boleh mempertingkatkan taraf hidup mereka. Ekoran daripada perkembangan yang pesat dalam sistem kapitalis ini yang amat menekankan demokrasi telah menjadikan masyarakat massa bebas.
Perkembangan dalam teknologi media massa dan sektor perkilangan ini telah membawa kepada urbanisasi atau pemodenan. Antara yang dapat dilihat melalui urbanisasi ini perkembangan bandar iaitu munculnya banyak bandar- bandar baru dengan kemudahan yang serba lengkap seperti penyediaan sistem pendidikan, kesihatan dan lain-lain bagi kemudahan penduduknya. Ekoran banyaknya kemunculan bandar- bandar baru serba sedikit turut membawa kepada masalah sosial seperti vandalisme dan gengsterisme. Selain itu sudah wujud pemusatan decision-making yang semakin kompleks dan sistem komunikasi antarabangsa. Politik juga semakin berkembang melalui kuasa mengundi yang diberikan kepada masyarakat massa terutamanya kelas pekerja. Kesannya masyarakat massa lebih tertarik kepada sistem kapitalisme yang di bawa oleh bourgeois berbanding sistem terdahulu iaitu sistem beraja.
Masyarakat massa pada masa itu,sudah mula belajar berfikir dan mempertahankan hak mereka. Media massa sebelum berlakunya revolusi perindustrian telah dikuasai dan hanya dibaca oleh golongan atasan iaitu aristokrat dan pemerintah. Namun, selepas berlakunya revolusi perindustrian agensi media massa tidak mensasarkan audiens hanya pada golongan atasan malahan meluaskan pengaruhnya dengan mensasarkan kepada golongan masyarakat massa bagi mengaut keuntungan maksima.
Perkembangan media massa juga turut membawa banyak kebaikan kepada masyarakat massa terutamanya perkembangan kepada sistem pendidikan dan perbahasan. Namun pada perspektif lain media massa juga di lihat sebagai negatif melalui beberapa pandangan. Pandangan awal perkembangan media massa terhadap masyarakat massa boleh di lihat dalam empat pandangan yang utama iaitu Elitist Konsevatif, Liberal Pluralist, Frankfurt School dan Radikal Optimis.
Elitis Konservatif yang terdiri dari pemikir-pemikir seperti Nietzsche, Leavis dan lain-lain telah mengkritik masyarakat massa kerana telah merosakkan sistem tradisi yang sedia ada. Meraka berpendapat bahawa stratifikasi haruslah mengikut hak keturunan dan tidak boleh di ubah oleh orang luar. Masyarakat massa telah menjadikan media massa sebagai tempat untuk mendapatkan informasi yang seharusnya di peroleh daripada golongan berpendidikan kerana berpendapat golongan ini lebih berpengetahuan daripada golongan media massa. Kesannya, budaya tinggi telah terancam ekoran daripada pengaruh yang dibawa oleh media massa. Golongan Elitist Konservatif ini rata-rata terdiri daripada pro kepada golongan bangsawan ataupun aristokrat yang anti kapitalis.
Golongan kedua terdiri daripada fahaman Liberal Pluralist. Golongan ini telah menyokong sistem kapitalis dan mengkritik Frankfurt School. Mereka berpendapat bahawa masyarakat post-industrial lebih baik kerana kapitalisme memberi peluang kepada semua golongan dengan pengenalan kepada liberal demokrasi sosial pluralism dengan menjadikan sebuah masyarakat maidani yang kuat. Struktur kuasa diagihkan menjadikan tiada konflik antara kapital dan pekerja berlaku.
Bagi Frankfurt School pula, fahaman ini telah melahirkan pemikir-pemikir seperti Mills, Adorno dan Horkheimer yang berpendapat bahawa media massa telah menyebabkan masyarakat massa sebagai populasi yang pasif dan atomised iaitu terlalu bergantung kepada media massa. Kesannya, berlakunya kejatuhan institusi yang kuat dan indipendant serta menyebabkan media massa semakin mendominasi. Manakala pemikir-pemikir dari Radikal Optimis seperti Marx, Althusser dan Gramsci mengatakan bahawa media massa boleh ditransformasikan melalui eksploitasi kuasa dan ideologi. Namun perkara tersebut mustahil berlaku kerana sistem kapitalis mengamalkan demokrasi yang mana semua aspek bebas tanpa dikongkong oleh mana-mana kuasa.
Kesimpulannya, melalui revolusi perindustrian ini kita telah melihat perkembangan dalam masyarakat massa yang tidak lagi di tindas oleh golongan atasan dalam masa yang sama ekonomi mereka juga turut meningkat. Perkembangan dalam media massa pula telah membawa kepada proses demokrasi di mana semua orang berhak berada di atas, semua orang juga berhak berada di bawah. Semua itu bergantung kepada diri individu itu sendiri. Perkembangan teknologi pada masa tersebut telah membawa kepada demokrasi. Tetapi persoalan yang timbul pada benak saya sekarang adalah adakah teknologi terkini meningkatkan proses demokrasi dalam negara kita seperti mana yang berlaku di Eropah semasa berlakunya Revolusi Perindustrian???? Sama- sama kita fikirkan.


Disediakan oleh :
Norafiza Jaafar
Fara Nurul Amirah bt Mustaffa

Perbezaan Media Mainstream dan Media Baru

Media mainstream seperti akhbar dan tv selalu disekat oleh akta-akta dan undang-undang tertentu seperti akta mesin cetak dan penerbitan. Akta tersebut merupakan undang-undang yang mengawal perkembangan surat khabar. Kuasa sekatan ini telah diberikan kepada Menteri dalam negeri. Menteri dalam negeri mempunyai kuasa memberi permit, menolak permit dan menggantung permit penerbit. Keputusan Menteri adalah muktamad dan tidak boleh dipersoalkan di mana-mana mahkamah. Selain itu, permit ini perlu dipohon setiap tahun. Oleh itu, secara tidak langsung telah mencetuskan budaya tapisan sendiri di kalangan editor dan wartawan sendiri.
Selain itu, terdapat juga akta rahsia rasmi. Hampir semua dokumen kerajaan ditentukan sebagai rahsia rasmi negara demi melindungi keselamatan negara. Oleh itu, supaya tidak melanggarkan undang-undang banyak maklumat susah diterbitkan dan disebarkan kepada masyarakat.
Akta ISA yang digubal pada tahun 1960 ketika negara diancam oleh komunis tetap digunakan sehingga kini. Pertahanan tanpa bicara ini telah menyebabkan banyak ahli politik pembangkang, wartawan, pensyarah dan lain-lain ditangkap tanpa alasan.
Boleh didapati akta-akta dan undang-undang tersebut bukan sahaja digunakan sebagai peraturan yang menjaga kebajikan rakyat tetapi juga sebagai sesuatu batu penghalang bagi masyarakat demokrasi.
Selain itu, pemilik media juga akan menyebabkan media tersebut tidak adil dan menyebelahi pihak pemilik. Ini akan menyebabkan apa yang memberi kebaikan kepada pihak pemilik sahaja yang dimaklumkan. Hak rakyat yang igin mengetahui semua informasi dan kebenaran tidak akan wujub. Demokrasi susah dikembangkan dalam keadaan ini.
Pandangan optimis sering dimajukan dan dipopularkan dikalangan university Amerika syarikat dan juga university tempatan. Selain itu, pandangan optimis juga semakin wujub dalam media dan kerajaan. Mengikut Daniel Lerner dan Wilbur Schramm, tv dan radio pada masa dahulu cuma membawa kesan yang positif sahaja.
Kaitkan teori optimis dengan media baru seperti internet sering dimajukan pada masa kini. Keadaan ini telah menwujudkan satu media teknologi komunikasi baru, keadaan ini akan mengakibatkan masyarakat yang seimbang dan demokrasi. Tidak kira sama ada anda kaya atau miskin anda boleh juga dapat maklumat dengan mudah. Selain mendapat maklumat, masyarakat juga boleh melayari website dan blog yang terdapat di internet. Akses ini telah memberi peluang kepada semua rakyat untuk membincang secara bebas. Ini adalah kerana internet tidak dikonkong oleh undang-undang dan sesiapa juga boleh melibatkan diri dalam internet.
Tidak boleh memastikan demokrasi mesti akan wujud dalam internet tetapi apa yang boleh dipastikan ialah peluang dan hak-hak telah diberikan kepada masyarakat. Semakin banyak orang melibatkan diri dan memberi pandangan ia tentu akan menghasilkan satu tekanan kepada pihak pemerintah dan akhirnya dasar-dasar tersebut mungkin akan memberi kesan. Masyarakat mempuyai hak untuk memantau dan berperanan ‘check and balance’ supaya lebih demokrasi.
Berdasarkan keadaan Malaysia kini, seperti pilihan raya yang telah diadakan pada 8th Mac. Jeff Ooi sebagai parti pembangkang, beliau telah membina satu blog untuk menyuarakan pendapat diri dan juga menggalakkan orang lain sentiasa menyuarakan pendapat sendiri di atas blog. Melalui blog, pengguna dapat mengetahui pendapat yang datang dari perspektif yang berlainan. Selain itu, ini merupakan satu peluang bagi rakyat melibatkan diri dalam politik. Ini agar rakyat membawa sikap adil untuk menentukan sesuatu dan tidak hanya mendengar satu pihak sahaja, mereka dapat lebih memahami fikiran dan objektif parti-parti lain. Setelah dapat mendengar idea yang berbeza, barulah senang menentukan sesuatu dengan lebih adil. Lagipun, terdapat ,masalah konflik, pengguna blog boleh menjelaskan konflik tersebut dengan melalui blog.
Free Media merupakan satu media baru, tujuannya ialah membekalkan satu ruangan kepada semua orang untuk memberi idea sendiri dan mengetahui maklumat terkini. Ia adalah satu akses bagi orang tahu maklumat hangat, golongan kaya atau miskin pun mempunyai kebebasan ini. Contohnya, Merdeka Review dan Malaysia Kini.
Masyarakat Madani juga dikenali sebagai Silvir Society. Ia merupakan satu badan bukan kerajaan(NGO). Contohnya, Suhakam dan Suaram. Masyarakat Madani ingin mencapai ‘ Check and Balance’. Oleh kerana, apabila terdapat sesuatu berita baru muncul, tetapi mesti ada sebahagian rakyat akan berasa tidak berpuas hati dan cuba membuat tindakan untuk menggambarkan mereka tidak bersetuju dengan isu tersebut. Ini telah jadi satu tekanan kepada pihak pemerintah dan perlu diselesaikan dengan secepat mungkin.
Dengan melalui blog, terdapat idea-idea yang berbeza akan muncul, pengguna-pengguna akan mengambil peluang ini untuk membincang isu-isu terkini dan saling menukar idea di antara mereka, supaya demokrasi dapat dibangkitkan melalui ini.
(oleh: Tai Pei Qi & Si Yean Ming)