Wednesday, August 13, 2008

Enemy of The State

‘Enemy of the state’, sebuah filem yang dihasilkan pada tahun 1998, ia memprotes hak individu dan privasi yang dicebuli oleh pihak berkuasa yang memanipulasi teknologi maklumat demi kepentingan sendiri. Dalam filem tersebut, Robert Clayton Dean yang merupakan watak utama telah diawasi oleh pihak NSA dengan alat-alat canggih seperti remote sensing, satelit dan sebagainya. Kehidupannya terganggu dan dia juga hlang sebarang kebebasan dan privasi. NSA merupakan National Security Agency yang berada di Amerika, agensi ini memantau rangkaian-rangkaian computer dalam agensi persekutuan Amerika Syarikat untuk tujuan keselamatan negara. Tetapi, apa yang kita telah lihat dalam filem ‘Enemy of the State’, fungsi NSA telah disalahgunakan oleh ketua NSA atas alasan keselamtan negara untuk melindungi sendiri daripada jenayah yang telah dilakukan.
Terdapat beberapa persoalan yang kita ingin bincangkan selepas menonton filem ini. Pertama, penyalahgunaan kuasa antara mereka yang berkuasa untuk melindungi hak sendiri dan sanggup mencebuli privasi orang lain. Dalam filem ‘Enemy of the State’, Robert Clayton Dean yang terambil maklumat-maklumat jenayah ketua NSA telah diawasi oleh system NSA. Rumahnya dipasang CCTV, jam, pakaian dan alat-alat yang dibawa olehnya telah diubah oleh pihak NSA. Ketua NSA yang patut menjaga keselamatan negara telah menyalahgunakan kuasanya untuk meblindungi sendiri daripada dihukum. Adakah hal ini patut berlaku? Adakan hak individu boleh dicabuli sekiranya mereka yang berkuasa ingin menlindungi sendiri atas nama menjaga keselamatan negara?
Persoalan yang kedua ialah ketidakseimbangan antara kecanggihan teknologi dan moral. Kecanggihan teknologi pada masa kini sepatutnya membantu kita menjadi lebih baik dan lebih maju, tetapi apa yang kita dapati pada masa kini, jurang antara teknologi dan moral telah semakin besar. Kita dapat mendapati bahawa, ramai orang sanggup menjadi ‘hacker’ untuk mendapatkan kebaikan, ini bukan satu cara yang betul dan ia juga melanggar peraturan. Dalam filem ‘Enemy of the State’ pula, teknologi canggih yang sepatutnya digunakan untuk menjaga keselamatan negara dan dunia telah diyalahgunakan untuk melindungi hak-hak individu yang berkuasa sahaja.
Persoalan yang ketiga, undang-undang dan peraturan telah gagal berfungsi untuk menlindungi rakyat dan telah disalahgunakan oleh pihak tertentu untuk melindungi hak sendiri. Undang-undang dan peratura yang sepatutnya menjatuhkan hukuman kepada mererka yang bersalah telah gagal berfungsi kepada mereka yang berkuasa. Pihak yang berkuasa sebaliknya menyalahgunakan kuasa dan undang-undang untuk menlindungi sendiri daripada hukuman.

No comments: