Friday, September 19, 2008

ISA ( Internal Security Act)

Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 atau Internal Security Act merupakan undang-undang yang digunakan untuk menangani ansir-anasir pengganas yang akan bakal membawa ancaman kepda keselamatan negara . Ia disifatkan demokrasi dan digunakan oleh pihak kerajaan pada masa kini sebagai suatu dakwaan bahawa kewujudan ISA adalah wajib dan ingin mempertahankan keselamatan serta keharmonian masyarakat . Namun , adakah ia berfungsi sebagaimana yang didakwa oleh mereka ?
ISA yang wujud di Malaysia pada hari ini bukan lagi bersifat demokrasi . Mengikut hujah yang disampaikan oleh Ahli Majlis tertinggi Keadilan , Tian Chua menegaskan bahawa kerajaan Barisan National ( BN ) menggunakan ISA untuk menangkap orang yang tidak bersalah atau tidak kena-mengena dengan ancaman keselamatan negera . Menurut beliau , ramai tahanan ISA dalam kalangan orang politik , aktivis , masyarakat NGO yang sebenarnya memperjuangkan kebenaran dan ingin memperbaiki keadaan masyarakat menjadi mangsa tahanan ISA . Perkara yang berlaku beberapa hari yang lalu , iaitu 12 September 08 , terdapat 3 orang telah ditahan di bawah akta ISA . Wartawan Sin Chew Daily , Tan Hoon Cheng ditahan dengan tuduhan bahwa beliau melaporkan ucapan yang mempunyai baur perkauman yang berkaitan dengan Ketua Umno Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail. Beliau mendakwa kaum Cina ‘ menumpang’ di negara ini .
Seterusnya mangsa-mangsa seperti bloger atau editor Malaysia Today ,Raja Petra Kamaruddin dan juga ahli Parlimen DAP , Teresa Kok juga masih ditahan di bawah akta ISA . Media yang sepatutnya menjadi alat sfera awam tidak lagi berfungsi sedemikian . Wartawan seperti Tan Hoon Cheng yang ingin menyampaikan hujah yang benar didakwa dan dituduh salah laku . Persoalannya, bukankah media bertindak ‘ check & balance’ antara rakyat dengan kerajaan . Penyalahgunaan ISA oleh kerajaan pada masa kini adalah sebagai suatu peghinaan kepada demokrasi di Malaysia .
ISA kini sudah berubah mencaburi prinsip hak asasi manusia jika dibandingkan undang-undang yang zalim seperti Akta Rahsia Rasmi ( OSA ) ,Akta Hasutan ,Akta Penerbitan & Mesin Cetak ( PPPA ). Ia tidak sepadan dengan perlindungan hak asasi manusia , dan lazimnya digunakan oleh pihak polis untuk mengugat kedudukan pemerintah tanpa bukti-bukti nyata dan sahih . Keadaan sedemikian serupa dengan Operasi Lalang , 1998 yang menggunakan alasan agama dan perkauman dan ia dioerkukuhkan melalui media .
Kesan traumanya ialah rakyat tidak lagi percayai kepeda kerajaan dan membangkitkan perasaan marah dan berdengki dengan tindakan kerajaan . Persoalannya , ISA yang sepatutnya berperanan melindungi keselamatan negera kini telah bertukar sebagai mengugat ketenteraman negara. ISA yang sepatutnya bersifat demokrasi dan melindungi hak asasi manusia tidak lagi berupaya menjalankan peranan yan sewajarnya kerana telah disalahgunakan oleh pihak tertentu yang mementingakn kebaikan diri .ISA tidak lagi mendapat tempat kedudukan dalam Malaysia kini . Malah ia menjadi suatu ancaman kepada keharmonian masyrakat .

No comments: